OPEN SEA♡
ERIKA
KRISTOFERSSON
BREDBERG

COLLAB JUNI 2022

DSCF7028 2.jpg
DSCF7108 2.jpg

Tillsammans med konstnären Erika Kristofersson Bredberg har vi tagit fram en serie karaffer, vinglas och små vattenglas på gränsen mellan bruksföremål och skulptur. Precis som vanligt när Erika jobbar handlar det om klassiskt handblåst glas, gjort med återvunnen glasskärv, som får kollapsa och deformeras i mjuka former.

 

Alla tre delar i serien är gjorda i begränsad och numrerad upplaga och säljs exklusivt via OPEN SEA ワイン.

 

Varje exemplar är unikt och varierar en aning i färg och form.

Beställningar mejlas till info@opensea.se och betalas med Swish. Frakt tillkommer.

KARAFF / DECANTER

Upplaga om 50 exemplar

Pris: 1200 sek

DSCF6977 2.jpg
DSCF6987 2.jpg
DSCF6908 2.jpg
DSCF6859 2.jpg

VATTENGLAS

Upplaga om 100 exemplar

Pris: 850 sek för 2

VINGLAS / SKULPTUR

Upplaga om 10 exemplar

Pris: 1500 sek

DSCF6949 2.jpg
DSCF7028 2.jpg

ERIKA KRISTOFERSSON BREDBERG är glasblåsare, konstnär och en av grundarna till Glasbolaget i Bro som arbetar för att främja hållbar glasproduktion och öka intresset för glas i samtida konst och design.

 

"I mitt konstnärskap jobbar jag främst med att skulptera och blåsa objekt. Jag är skolad tekniskt inom glashantverk och revolterar på något emot den genom att låta mina objekt kollapsa och deformeras.

När jag i samarbete med OPEN SEA tagit fram ett glas för vatten samt vinglas och karaff har jag försökt behålla den känslan. Det är bruksglas men på gränsen till skulptur. 
 

I processen förbereder jag först färgerna genom att blåsa färgade bubblor tunt, jag krossar denna bubbla och får sedan färgflarn. Jag plockar ut ofärgad glasmassa på en glasblåsarpipa från smältugnen. Nu håller glaset en temperatur på cirka 1000 grader. Jag rullar upp färgflarnen på glaset, likt strössel på en mjukglass. Dessa färgflarn smälter in i glasmassan. 

 

Jag blåser och formar glaset sedan så snabbt jag kan, jag vill behålla värmen i glaset då jag bearbetar det. Så fort glaset stelnar, vilket tar enbart någon minut så stannar processen upp. Jag värmer upp glaset med hjälp av värmen från ugnen och färdigställer glaset. När det är klart så har det en temperatur på cirka 600 grader och det måste då kylas ned långsamt i en ugn över natten.

 

Smältugnen jag använder drivs av deponigas, en produkt av organsikt avfall. Glaset är återvunnen glasskärv. I produktion på Glasbolaget som jag driver med Ammy Olofsson har vi en vision att jobba så miljömedvetet vi kan."

3CD823F8-ED97-4F9C-901A-A06A69BD2984.JPG
517EA93F-1B68-4ACB-A50A-FE6220A8D74B.JPG
1C0B3AF7-2D09-465D-A55B-7872AE17AE6A.JPG

Vi har alltid sett OPEN SEA ワイン som en pågående upptäcktsresa. In bland japanska viner, men också vidare därifrån. Ända sedan vi drog igång för snart fyra år sedan har vi haft en idé om att inte begränsa oss till det hantverk som vinmakning innebär, utan låta dörren stå öppen också till andra personliga uttryck som vi inspireras av, oavsett det handlar om vindruvor, frukt och blommor, glas, keramik, textil, trä, läder eller metall.
 

Vårt samarbete med Erika Kristofersson Bredberg är det första i den här genren, som kommer att gå under namnet OPEN SEA Goods. Räkna med fler utflykter och sidospår framöver, alltså!